יוליה תגיל, בת 29, וסטס גרנין, בן 28, תושבי גבעתיים והורים לתינוקת בת שמונה חודשים, חלמו זמן רב על החתונה המיוחלת. אבל מעבר לכאב הראש ההפקתי הרגיל עמד בפניהם גם מחסום הממסד הרבני – הצורך בחקירות ובהצגת מסמכים, בשל היותם יוצאי ברית המועצות לשעבר.
יוליה וסטס ראו בפייסבוק פרסום של עמותת "פישקא" (קהילת צעירים דוברי רוסית בישראל) וארגון "הוויה" (הארגון הגדול בישראל לעריכת חתונות יהודיות חילוניות), שחיפשו זוג לחתונה ציבורית, וחשבו שזו הזדמנות טובה גם להתחתן באופן מיוחד וגם לקדם מטרה טובה וחשובה.
החתונה הפומבית תתקיים ברחבת סינמטק תל אביב יתקיים ביום ראשון, 25 ביולי, החל מהשעה 17:30 ותכלול הופעה של בום פם, מסיבת ענק חינמית, מופעי רחוב, סרטי קולנוע ועוד. שיאו של האירוע יהיה ב-19:00 – טקס החתונה החילוני-יהודי של יוליה וסטס.
הזוג יגיע לחופה עם שיירה של אופנועי הארלי, ובמהלך הטקס אישי ציבור יברכו שבע ברכות, ביניהם אורלי וילנאי פדרבוש, לוסי דובינצ'יק ואסף זמיר, סגן ראש עיריית תל אביב. החתונה והמסיבה פתוחים לכל ויימשכו עד שעות הערב המאוחרות. האירוע מתקיים בחסות "הקרן החדשה לישראל" ובהפקת "הוויה" ו"פישקא".
סטס הוא יליד מוסקבה, איש הייטק, יוליה היא שחקנית ומעצבת תלבושות, ילידת אוקראינה. לדבריהם, הממסד הרבני היה דורש מהם לעבור תחקירים מפרכים, ועדות קבלה והמתנות ארוכות, לפני שיקבלו אישור לערוך חתונה שתוכר על ידי המדינה.
יש היום בישראל יותר מ-300 אלף בני אדם שמוגדרים על ידי הממסד כ"פסולי חיתון", מושג משפיל ומפלה, ואינם רשאים להירשם כבעל ואשה. סטס ויוליה מאמינים שלכל אדם יש זכות לבחור עם מי וכיצד להינשא, והם מזמינים את הציבור הרחב לקחת חלק בבחירה שלהם ולתמוך בקריאה לחופש וזכות בחירה בנישואים.
"הכרנו דרך אתר האינטרנט 'רוסישראל', רשת חברתית לצעירים דוברי רוסית בישראל בסגנון פייסבוק", מספרת יוליה. "מצא חן בעיניי מה שהוא כתב, וגם התמונה הקצת מוזרה שהעלה. אני יצרתי את הקשר הראשוני ומשם הכל התגלגל".
הם ידעו שזה "זה" למעשה כבר אחרי הפגישה השנייה שלהם. ההחלטה להתחתן התקבלה לאחר שיוליה נכנסה להריון. "הבנו שהרצון שלנו הוא לבנות יחד משפחה ובית", הם אומרים. "היה ברור לשנינו שאנחנו רוצים להתחתן בטקס יהודי, אבל כזה שישקף אותנו ואת השקפות העולם שלנו".
– מה בדיוק הבעייתיות? למה אתם "פסולי חיתון"?
"לכאורה אנחנו לא פסולי חיתון, אבל אם נפנה לרבנות נאלץ לעבור,כמו רוב הזוגות שעלו מברית המועצות לשעבר, מסלול ארוך ולא נעים של הוכחת היהדות שלנו. הרבנות מבקשת להציג מסמכים, היסטוריה משפחתית, ולפעמים פשוט אין דרך לספק את המידע שהם מבקשים בגלל כל השינויים שחלו בברית המועצות. מבחינתנו הבירוקרטיה מוציאה את כל החשק, הרומנטיקה והרצון להתחתן, בגלל זה החלטנו מראש שאנחנו לא רוצים לעבור דרך הרבנות. אנחנו לא מתנגדים למוסד הרבנות,להפך. אבל אנחנו חושבים שכל אחד יכול להחליט איזה דרך נכונה ומתאימה לו יותר להתחתן".
ג'יי שופט, מנהל פרויקט פלורליזם דתי בשתי"ל, מיסודה של הקרן החדשה לישראל, אומר: "הממסד הרבני בישראל נתון בידיהם של קבוצה מצומצת ומאוד קיצונית של רבנים אורתודוקסים, ובכל התחומים הנוגעים לאמונה ודת כמו גיור והפרדה בין נשים לגברים באוטובוסים אנחנו רואים שהרוב המכריע של היהודים בעולם לא מזדהה עם התפישות האלה. גם בישראל נוצר קרע בין הממסד הרבני השמרני לרוב הציבור. החתונה של של יוליה וסטס לא תוכר על ידי המדינה, אבל זה לא משנה, לפחות 30% מהחתונות בישראל כיום מבוצעות ללא שיתוף פעולה עם הרבנות בגלל הניכור שנוצר בינה לבין הציבור הרחב. נושא חופש הדת והמצפון בארץ קשור לזכויות האזרח הבסיסיות של כל אדם במדינת ישראל. חתונה, גירושים, קבורה, גיור וכו' צריכים להיות על פי מצפונו של כל אדם, וכך זה נעשה ברחבי העולם היהודי".
דיתי דגני פלג, ממפיקות האירוע ומנהלת ארגון הויה: "החתונה של סטס ויוליה היא לא אקט של מחאה, זו איננה הפגנת נגד, אלא מעמד של שמחה וגאווה. זו זכות גדולה עבורנו, הארגונים החברתיים הרבים השותפים לאירוע, ללוות את הזוג האמיץ הזה, המשמש שופר למאות אלפי אנשים במדינת ישראל שאינם מעוניינים או אינם זכאים להינשא ע"י הרבנות, והאופציה היחידה העומדת לפניהם היא לנסוע להתחתן מחוץ לגבולות ישראל – מצב בלתי נתפש במדינה ריבונית. אלפי זוגות שבוחרים להינשא מידי שנה בישראל מחוץ לרבנות במגוון אלטרנטיבות יוצרים הלכה למעשה מציאות חדשה שאינה ממתינה לשינוי החקיקה בכנסת או להכרעות בג"ץ".